دسته‌بندی نشده

معرفی برند اروپایی پروسنس Prosense؛ تولیدکننده قدرتمند دتکتور گاز!

آداک فرایند سپهر نماینده رسمی دتکتور گاز پروسنس prosense در ایران آداک فرایند سپهر

دتکتور های گاز پروسنس در انواع مدل ها، سری ها و نیز انواع قابلیت ها تولید می‌شوند. قبل از اینکه نسبت به خرید این دتکتورهای گاز اقتصادی و در عین حال قدرتمند اقدام کنید، بد نیست که با قابلیت های کلی تجهیزات این برند و نیز امکانات اختصاصی هر کدام از سری های آن آشنا شوید.

در این مطلب از وبلاگ آداک فرآیند سپهر، با ما همراه باشید تا تمامی سری های آشکارسازهای پروسنس را بررسی کرده و کاربردها، مزایا و معایب هر سری را بدانید و سپس آگاهانه نسبت به خرید اقدام کنید!

چرا دتکتور گاز پروسنس؟ قبلا در مقاله بهترین دتکتور گاز صنعتی توضیح دادیم که چرا برند پروسنس، بهترین انتخاب برای صنعت ایران به شمار می‌رود که با مشکلات تامین تجهیزات ابزار دقیق روبروست. اما همین تنوع در محصولات که به عنوان یک مزیت عنوان می شود، در هنگام خرید می تواند کاربران را به شدت گمراه کند.

نکته ای که بایستی در همان ابتدا به آن توجه کنید، این است که تمامی دتکتورهای پروسنس از نوع ثابت هستند و به هیچ عنوان نوع پرتابل در این برند وجود ندارد. به طور کلی، دتکتورهای پروسنس در سه نوع صنعتی، فوق صنعتی و مناسب محیط های غیرطبقه بندی شده تولید می‌شوند که در ادامه به تک تک این سری ها و قابلیت های اختصاصی هرکدام از آن ها خواهیم پرداخت.

مدل ها و سری‌های دتکتور پروسنس PROSENSE

  • دتکتور پروسنس سری PE
  • سری PE-KAYO
  • سری P
  • سری PQN
  • سری PQD دارای نمایشگر
  • سری PQ-S
  • سری تجاری و آزمایشگاهی BTN – PC3

ردیاب های صنعتی پروسنس در 5 سری اصلی تولید می‌گردد تا پاسخگوی نیازهای متنوع موجود در صنعت باشند. در برخی از این سری ها نظیر PE، موضوع اقتصادی بودن در اولویت قرار دارد؛ در حالی که در برخی دیگر، دقت و قدرت عملکرد در نظر گرفته شده است. در ادامه، با تمامی این سری‌ها آشنا خواهیم شد.

تمامی محصولاتی که عضو سری های صنعتی پروسنس هستند، دارای استاندارد اتکس بوده و تحت کتگوری 2 اتکس قرار می گیرند. این موضوع بدین معنی است که میتوان از تجهیزات فوق در تمامی زون های 1 و 2 اتکس استفاده نمود. اما، سری PQ، به عنوان سردسته سری های صنعتی، به قدری قابل اطمینان است که حتی می‌تواند در زون های معدنی با استاندارد M2 نیز مورد استفاده قرار گیرد. کد استاندارد اتکسی که به این دسته از تجهیزات اعطا شده است عبارتند از: 1) Ex I M2 Ex db I Mb (به سری PQ مختص است) 2) Ex II 2G Ex db IIC T6 Gb (همه تجهیزات این دسته به همراه سری PQ)

کدهای فوق برای شما نامفهوم هستند؟ مقاله همه چیز در مورد استاندارد اتکس را بخوانید و در این زمینه حرفه ای شوید!

دتکتور پروسنس PROSENSE سری PE

دتکتور گاز پروسنس سری PE

اقتصادی ترین و ساده ترین دتکتورهای صنعتی پروسنس، تجهیزات سری PE هستند. آشکارسازهای سری PE پروسنس صرفا برای گازهای انفجاری اصلی نظیر LPG، بخار بنزین، متان، پروپان و هیدروژن موجود بوده و نمیتوان از آن ها برای تشخیص اکسیژن و نیز گازهای سمی نظیر کلر استفاده نمود. تمامی اعضای این سری از سنسور کاتالیستی بهره می‌برند که علاوه بر اندازه گیری دقیق، باعث کاهش قیمت نهایی محصول نیز می‌شود. 

متاسفانه در بازار ایران، بسیاری از افراد تصور می کنند که سنسور کاتالیستی، همان سنسور پلی استری است. اما بهتر است بدانید که لزوما اینگونه نیست! اگرچه سنسورهای پلی استری از همان تکنولوژی کاتالیستی استفاده می‌کنند، اما میان این دو تفاوت هایی اساسی نیز وجود دارد. 

در سنسورهای پلی استری، دو مهره کاتالیزوری به کار میرود که یکی برای اندازه گیری گاز موردنظر و دیگری برای بررسی صحت مقدار اندازه گیری شده است. در صورتی که در سنسورهای کاتالیزوری، صرفا یک حسگر وظیفه اندازه‌گیری را بر عهده دارد. در نتیجه، با اینکه نوع پلیستوری دقیق تر است، اما قیمت به مراتب بالاتری نیز دارد.

خروجی استاندارد در سری PE به صورت اختصاصی 20…4 میلی آمپری بوده و برخلاف دیگر تجهیزات پروسنس، جنس کله‌گی سنسور برنجی با روکش نیکل است. البته، در صورت سفارش، امکان افزودن یک رله برد سه رله ای به تجهیز وجود دارد. یکی دیگر از تفاوت هایی که مابین این سری و سری های دیگر وجود دارد، نوع خروجی یگانه است. به این منظور که اگر از رله برد استفاده کنید، دیگر امکان دریافت خروجی 4 الی 20 میلی آمپری وجود نخواهد داشت و بالعکس.

تمامی آشکارسازهای PE پروسنس دارای استاندارد حفاظتی IP65 هستند، اما به دلیل طراحی کاملا اقتصادی، امکان درخواست استاندارد IP66 در این سری وجود ندارد. همچنین در این سری، امکان اتصال به شبکه های نظارتی نظیر هارت و یا مدباس وجود ندارد.

با اینکه تجهیزات این سری همگی دارای قابلیت ضدانفجاری بوده و استانداردهای ATEX – IECEx – IEC EN را دارند، کد اتکس برابر با II 2G Ex db IIC T4-T5 Gb می‌باشد. به طور کلی، تجهیزات سری PE پروسنس تنها از شبکه صنعتی پشتیبانی نمی‌کند و در مکان‌ها و نیز شرایطی که حساسیت بیش از حد در آن ها وجود نداشته باشد، انتخابی فوق العاده به شمار می‌روند. 

دتکتور پروسنس PROSENSE سری PE-KAYO

GAS DETECTORS PE KAYO

این سری تا حدود زیادی مشابه سری PE است؛ اما تفاوت هایی نیز وجود دارد. تجهیزات سری PE-KAYO به طور اختصاصی برای استگاه‌های تاسیسات نفت و گاز طراحی شده اند. از این رو، فقط برای گازهای انفجاری اصلی مانند هیدروژن، متان، پروپان، گاز مایع و نیز بخار بنزین موجود هستند. سه تفاوت اصلی بین این سری و سری PE وجود دارد: نوع خروجی، امکان اتصال به شبکه و وجود شتاب سنج.

در دتکتورهای PE-KAYO پروسنس، برای ایجاد امنیت بیشتر سنسور شتاب سنج نیز بر روی تجهیز نصب شده است که در صورت برخورد هرگونه وسیله مانند خودرو و یا تانکر با تجهیز یا میله‌ای که دتکتور روی آن نصب شده است، یک سیگنال خطا ایجاد شده و جریان مایع و یا گاز آن منطقه تا رفع مشکل، قطع می‌شود. علاوه بر مورد فوق، امکان اتصال به شبکه مدباس RS485 در محصولات این سری وجود دارد. همچنین، در صورت درخواست مشتری دریافت خروجی ولتاژی نیز وجود دارد. اما نکته مهم این است که نمیتوان از هر دو این قابلیت ها به طور همزمان استفاده نمود.

دتکتور گاز پروسنس سری P

دتکتور گاز پروسنس سری P

تجهیزات سری P مابین سری PE و PQ به شمار می‌روند. این دتکتورها به طور کلی فاقد نمایشگر بوده و از سری اقتصادی به شمار می‌روند. انواع سنسورهای پلیستری، نیمه رسانا، مادون قرمز (اینفرارد) و الکترو شیمیایی در سری P وجود دارند که البته ممکن است برای برخی گازها، تنها یک و یا دو نوع سنسور وجود داشته باشد. 

آشکارسازهای سری P برای انواع مختلفی از گازها، از گازهای انفجاری و اشتعال زا گرفته تا انواع گازهای سمی، موجود هستند. این تجهیزات علاوه بر اینکه همگی ضدانفجار هستند، دارای استانداردهای ATEX و IECEx نیز می‌باشند. از این رو، از آن ها میتوان در محیطهای حساسی همچون Zone1 و Zone2 استفاده نمود. اما همچنان امکان استفاده از این دتکتورها در محیط هایی نظیر M2 ( کاربرد در معادن) وجود ندارد.

کاربرد ردیاب های گازی سری P در صنایع آب و فاضلاب، صنایع شیمیایی، غذایی، تولید دارو، فولادی، آزمایشگاه ها و ایستگاه های توزیع گاز می‌باشد.

هر نوع دتکتور گاز صنعتی که نیاز داشته باشید، با مشاوره رایگان، بهترین قیمت، ضمانت اصالت و خدمات پس از فروش خرید کنید!

خرید دتکتور گاز

جنس کله‌گی سنسور در تمامی محصولات این سری استیل ضدزنگ 316 است که از مقاوم ترین آلیاژهای صنعتی به شمار می رود. خروجی استاندارد در این آشکارسازها 20-4 میلی آمپر است که به درخواست مشتری امکان افزودن رله برد سه رله‌ای نیز وجود دارد که می‌توان آن‌ها را به صورت، دو آلارم و یک خطا در مقادیر 10% 15% 20% 25% و 40% تنظیم نمود. در نهایت، امکان استفاده همزمان از هر دو نوع خروجی رله ای و جریانی آنالوگ در این سری امکان پذیر است.

علاوه بر تمامی موارد فوق بهتر است بدانید که امکان اتصال این آشکارسازها به شبکه مدباس RS485 وجود دارد؛ اما امکان اتصال به شبکه هارت در این تجهیزات وجود ندارد. اگر به دنبال تجهیزی هستید که از این قابلیت پشتیبانی کند، بخش بعدی یعنی سری PQ را بخوانید!

جنس هاوزینگ (جعبه اتصال) در این دتکتورهای از آلومینیوم با پوشش رنگ اپوکسی است. همچنین به عنوان یک نکته کلی و نهایی، این مورد را در نظر داشته باشید که به غیر از سری PE-kayo، در هیچ یک از آشکارسازهای پروسنس، امکان ارائه خروجی ولتاژی وجود ندارد.

دتکتور گاز سری PQ

دتکتور گاز پروسنس PROSENSE سری PQN

ردیاب های این سری، پیشرفته ترین تجهیزات برند پروسنس به شمار می‌روند. دتکتورهای این سری بسته به اینکه گاز مدنظر دقیقا چه نوع گازی است، می‌توانند دارای سنسورهای نیمه رسانا، الکتروشیمیایی، پلی استری، PID و مادون قرمز (اینفرارد) باشند. تجهیزات این سری به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند: سری PQD که دارای نمایشگر هستند و سری PQN که فاقد صفحه نمایش هستند. 

تجهیزات این سری از دتکتور های گازی پروسنس PROSENSE همگی ضدانفجار بوده و دارای معتبرترین و مهمترین استانداردها و تاییدیه های جهانی نظیر: SIL2، اتکس (ضد انفجار)، EICEx، TUV و نیز تاییدیه عملکرد EN هستند. از این رو، می‌توان در تمامی محیط های صنعتی نظیر زون 1، زون 2 و نیز M2 از این دتکتورها استفاده نمود. 

یکی از قابلیت های منحصر به فرد این سری، امکان اتصال به شبکه هارت است که در صورت درخواست مشتری، امکان سفارش با این قابلیت وجود دارد. خروجی استاندارد در این تجهیزات به صورت 4الی20 میلی آمپری آنالوگ است که طبیعتا می‌توان رله برد را نیز در کنار این خروجی سفارش داد. همچنین، امکان اتصال به سیستم مدباس بصورت دیفالت در این سری وجود دارد.

همانند بسیاری دیگر از تجهیزات پروسنس، جنس کله‌گی سنسور در این تجهیزات نیز از استیل 316 است. اما یک قابلیت اختصاصی دیگر نیز در این سری وجود دارد: امکان تعیین جنس هاوزینگ آشکارساز از همین جنس یعنی استیل!

شرایط محیط های صنعتی، گاهی ممکن است بسیار خورنده (کارخانه تولید کلر و اسیدها) باشد. از این رو، در صورت نیاز مشتری، امکان سفارش کله‌گی هاوزینگ نیز از جنس استیل 316 وجود دارد. اما به طور پیشفرض، جنس هاوزینگ دتکتور از آلومینیوم با پوشش اپوکسی رزین در نظر گرفته شده است.

در ادامه، به قابلیت هایی خواهیم پرداخت که نمایشگر در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا به طور دقیق از مزایای انتخاب تجهیز دارای نمایشگر مطلع شوید!

دتکتور گاز سری فوق صنعتی PQ-S

تجهیزات این سری، تنها نماینده پروسنس برای محیط های بسیار خطرناک صنعتی هستند. مدل های موجود در این سری از لحاظ امکانات و قابلیت ها کاملا مشابه سری PQ بوده و حتی در دو نوع PQN-S (بدون صفحه نمایش) و PQD-S (دارای صفحه نمایش) تولید می‌گردند. تنها تفاوت بارز محصولات این سری با PQ، در استانداردهای دریافت شده است. 

ردیاب های سری PQ-S، علاوه بر استانداردهای اتکس، EICEx، دارای تاییدیه های TUV آلمان، استانداردهای (SIL2(3 و نیز EN 6007929-1 هستند. از این رو، از لحاظ قیمت با سری PQ مقداری متفاوت هستند.

صفحه نمایش به کار رفته در PQD چه ویژگی ها و قابلیت هایی دارد؟

دتکتور گاز پروسنس سری PQD

صفحه نمایش به کار رفته در سری PQD از نوع OLED بوده، دارای ابعاد 128×64 است و کیفیت تصویر به شدت بالایی دارد. این مورد به کاربر کمک می کند که حتی در صورت نصب تجهیز در موقعیت نامناسب، امکان خواندن اطلاعات از هر زاویه ای ممکن باشد. همچنین، در این سری علاوه بر نمایشگر پنج عدد LED رنگی نیز قرار داده شده است. 

برای آشنایی با نحوه نصب دتکتور گازی کلیک کنید!

همانطور که می‌دانید، دتکتورهای مربوط به برخی گازها به دلیل سبک بودن گاز مربوطه نسبت به هوا، در ارتفاع بالای اتاق و یا سیلو نصب می‌شوند. این LED ها به کاربر کمک می‌کنند که هر لحظه حتی از فواصل دور، بتوانند وضعیت تجهیز و نیز نرمال بودن غلظت گاز مدنظر در محیط در حال حاضر را به راحتی تشخیص دهند.

بهتر است بدانید که نمایشگر تنها وظیفه نمایش اطلاعات را برعهده ندارد. قابلیت های بسیاری هستند که در صورت سفارش نوع نمایشگردار، از آن ها بهره مند خواهید شد. اما این قابلیت ها از چه قرارند؟

کالیبراسیون آسان دتکتور پروسنس PROSENSE

یکی از قابلیت هایی که نمایشگر در اختیار کاربر قرار می‌دهد، امکان کالیبراسیون آسان تجهیز است. در این روش، وجود تنها یک اپراتور برای انجام کالیبراسیون کافی خواهد بود؛ چرا که هیچ نیازی به باز کردن دتکتور وجود ندارد. از آنجایی که باز کردن هاوزینگ تجهیز باعث می‌شود که سنسور به طور مستقیم در معرض گاز مدنظر قرار گیرد، کالیبراسیون غیرتهاجمی باعث افزایش طول عمر مفید سنسور نیز خواهد شد.

دتکتورهای گازی پروسنس PROSENSE کالیبراسیون بسایر راحتی دارند

پس از کالیبره کردن تجهیز، می توانید نوبت کالیبراسیون بعدی را برای تجهیز مشخص نمایید. با فرا رسیدن موعد کالیبراسیون، آشکارساز با ایجاد یک سیگنال خطا، این موضوع را به شما یادآوری خواهد نمود. این قابلیت در مدل های بدون نمایشگر وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: دتکتور گاز شهری

ذخیره اطلاعات در درتکتور گاز پروسنس PROSENSE سری نمایشگردار

امکان دیگری که صفحه نمایش در اختیار کاربر قرار می‌دهد، قابلیت ذخیره اطلاعات است. با استفاده از این قابلیت ها، تمامی اطلاعات رویدادها نظیر تعمیر، آلارم، خطاها و … در تجهیز ذخیره می شوند. همچنین، تمامی مقادیر اندازه گیری شده در 8 ساعت گذشته نیز در حافظه ثبت می‌شوند که بعدا میتوان از تمامی این اطلاعات برای بررسی وضعیت عملکرد و نیز تهیه گزارشات دوره ای استفاده نمود.

لازم به ذکر است که یک باتری مجزا در داخل دتکتورهای نمایشگردار پروسنس نیز وجود دارد تا حتی در صورت قطع جریان برق، اطلاعات ذخیره شده حذف نشوند، که قابلیتی فوق العاده به شمار می‌رود.

امکان تست رله های خروجی

وجود خروجی رله‌ای در ردیاب های گازی بعنوان مزیتی فوق العاده بشمار می‌آید. در دتکتور گاز پروسنس رله بردها بصورت دو عدد رله برای آلارم یا هشدار و یک عدد رله برای فالت وجود دارند. از این رو کاربر می‌تواند برای هر کدام از رله های فوق در قسمت تنظیمات وظایفی را تعیین کند. 

این رله ها برای فعال سازی هواکش (هنگام نشت گاز سمی غیر انفجاری) یا قطع شیر کنترلی خط لوله گاز و … مناسب هستند. خروجی رله در برخی مواقع نیز برای اعلام هشدار از طریق وصل کردن به آژیر خطر کاربرد دارند. در همه سری های آشکارساز گازی پروسنس قابلیت انتخاب رله برد بصورت اپشنال در دسترس است.

برنامه ریزی آسان

با استفاده از نمایشگر، امکان برنامه ریزی برای تجهیز نیز وجود دارد. در این روش، با استفاده از اپلیکیشن از راه دورو یا به طور مستقیم با استفاده از قلم مغناطیسی، می‌توان به سادگی امر پارامتردهی و نیز برنامه ریزی تجهیز را انجام داد. در نظر داشته باشید که در انواع بدون نمایشگر، انجام این کار به مراتب سخت تر و زمانبرتر از نوع با نمایشگر خواهد بود.

امکان تست مداوم تجهیز

همانطور که گفته شد، نمایشگر قابلیت کالیبراسیون آسان و نیز یادآوری تاریخ کالیبراسیون را به همراه دارد. در کنار این موارد، یک قابلیت تست مداوم عملکرد تجهیز نیز به همراه نمایشگر عرضه می‌شود. این قابلیت، همانطور از نامش پیداست، به طور مداوم مقادیر اندازه گیری شده و گزارش داده شده را بررسی می‌کند تا در صورت وجود هرگونه خطا یا مقادیر غیرنرمال، این مورد را گزارش دهد. علاوه بر تست های فوق، بررسی عملکرد رله ها و نیز انجام تست بامپ نیز در انواع دارای نمایشگر امکان پذیر است.

سری‌های تجاری دتکتور پروسنس PROSENSE

به منظور استفاده در محیط های غیرطبقه بندی شده و حساس، پروسنس دو سری سبک صنعتی تحت عناوین PC3 نیز BTN نیز تولید کرده است که راه حل هایی کاملا اقتصادی به شمار میروند. این تجهیزات تحت دسته بندی اتکس کتگوری 3 محسوب می‌شوند. با توجه به این مورد، میتوان از آن ها در زون های صنعتی با شماره زون 2 استفاده نمود. در ادامه به طور خلاصه به این سری ها نیز خواهیم پرداخت.

دتکتور گاز مدل های BTN

دتکتور گاز پروسنس سری BTN

از مدل های مختلف این سری میتوان برای تشخیص گازهای اشتعال زا، اکسیژن و نیز برخی از گازهای سمی در محیط های کاملا غیرحساس و غیرطبقه بندی شده استفاده نمود. 

نوع سنسور در این آشکارسازها می‌تواند بسته به نوع گاز، یکی از انواع کاتالیستی، نیمه رسانا و یا الکتروشیمیایی باشد. از جمله مهمترین گازهایی که امکان تشخیص آن ها از این مدل استفاده نمود، متان، بوتان، پروپان، اکسیژن، کلر و هیدروژن سولفید را نام برد.

در این سری برخلاف تقریبا تمامی تجهیزات پروسنس، خروجی آنالوگ 4…20 میلی آمپری وجود ندارد و صرفا میتوان از رله برد سه رله ای برای تنظیم 2 آلارم و یک خطا استفاده نمود. با این حال، امکان سازگاری با سیستم نظارتی مدباس وجود دارد.

جنس کله‌گی سنسور و دتکتور به طور کلی از پلاستیک ABS است تا کمترین هزینه را برای شما داشته باشد. همچنین محصولات این سری دارای استاندارد حفاظتی IP54 هستند که یک استاندارد سبک به شمار می‌رود. برای موقعیت هایی که حساسیت خاصی وجود ندارد و به دنبال یک راه حل فوق اقتصادی و سبک هستید، تجهیزات این سری بهترین انتخاب به محسوب می‌شوند.

دتکتور گاز پروسنس سری PC3

PC3 PROSENSE GAS DETECTOR

مدل های این سری که تحت عنوان صنعتی سبک نیز شناخته می‌شوند، جزو تجهیزات زون 2 و طبقه سه دسته بندی شده اند. این موضوع بدین مفهوم است که میتوان از این تجهیزات در محیط های zone 2 (مربوط به گازها) و نیز Zone 22 (مربوط به غبارات) استفاده نمود. کارخانه های تولید رنگ و انبارها، از این دسته محیط ها به حساب می‌آیند.

محصولات این سری علاوه بر قابلیت ارائه خروجی آنالوگ 4…20 میلی آمپری، می توانند با شبکه های نظارتی مدباس نیز سازگار شوند. همچنین، به درخواست کاربر امکان دریافت خروجی رله ای (برای 2 آلارم و یک خطا) وجود دارد. همچنین بر اساس نوع گاز، ممکن است آشکارساز دارای سنسورهای کاتالیستی و یا الکتروشیمیایی باشد.

از مهمترین گازهایی که تجهیزات این سری برای تشخیص آن ها موجود هستند می‌توان به اکسیژن، متان، گاز مایع (LPG)، نیتریک اکسید، آمونیاک، اتیلن اکسید، نیتروژن دی اکسید، هیدروژن و هیدروژن سولفید اشاره نمود. برای اطلاعات بیشتر و نیز اینکه آیا محصولی از سری PC3 برای گاز مدنظر شما وجود دارد یا خیر، می‌توانید با آداک فرآیند سپهر در ارتباط باشید.

جنس کله‌گی دتکتور از آلومینیوم با پوشش رنگ اپوکسی انتخاب شده است که به خوبی در محیط های صنعتی مقاومت لازم را از خود نشان می‌دهد. همچنین جنس کله‌گی سنسور برنجی با روکش نیکل است تا ضمن مقاومت بالا، گزینه اقتصادی بودن نیز رعایت شود.

به عنوان نکته آخر، تجهیزات این سری دارای استانداردهای حفاظتی IP65 نیز هستند که باعث می‌شود در محیط های مرطوب و پر گرد و غبار، هیچ نگرانی از بابت نفوذ این ذرات به درون تجهیز نداشته باشید. 

بیشتر بخوانید: دتکتور گاز مونوکسید کربن

جمع بندی

در این مقاله از آداک فرایند سپهر، همه چیز در مورد مهمترین سری های دتکتور گاز پروسنس PROSENSE توضیح داده شده است تا در صورتی که نیاز به تهیه دتکتور گاز داشته باشید، بتوانید به سادگی مدل مدنظر خود را انتخاب نمایید. در صورتی که همچنان نسبت به نوع مناسب تر نسبت به نیازتان تصمیم قطعی نگرفته اید، می‌توانید به سادگی با شرکت آداک فرآیند سپهر تماس گرفته و از کارشناسان ما مشاوره تخصصی رایگان دریافت نمایید.

هر سوال و یا نظری که در مورد این نوشته داشته باشید، می‌توانید در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. از اینکه در این مطلب با ما همراه بودید، سپاسگزاریم!

سوالات متداول

زمان کالیبراسیون دتکتور گاز پروسنس چند وقت یکبار است؟

زمان کالیبراسیون به عواملی همچون: نوع سنسور بکار رفته در دتکتور گازی، محیط نصب دتکتور، غلظت گاز های محیطی و همچنین گرد و غبار موجود در محیط بستگی دارد. اما در اصل بایستی سنسور های الکتروشیمیایی را هر 6 ماه یکبار کالیبره کرد. برای سنسور مادون قرمز هر 2 سال یکبار نیاز به کالیبراسیون است.

طول عمر سنسور های بکار رفته در دتکتور پروسنس چقدر است؟

همانطور که میدانید در دتکتور های گازی عمدتا از سنسورهای مختلفی از قبیل: سنسور الکتروشیمیایی، سنسور پلی استر، سنسور PID، سنسور کاتالیزوری و سنسور اینفراردی استفاده میشود. و هر کدام از این سنسور ها طول عمر مشخصی دارند و بایستی بعد از آن مدت زمان تعویض گردند.

فرمول خاصی جهت تعیین تعداد دتکتور گازی برای یک محیط وجود دارد؟

خیر، فرمول خاصی برای تعیین تعداد دتکتور گاز جهت نصب در یک محیط وجود ندارد. شما باید این دو مورد را در نظر بگیرید که: آیا فقط میخواهید در مواقع نشت گاز فقط آن را تشخیص دهید که برای این مورد در هر 15 متر مربع یک دتکتور کافیست، یا اینکه مقدار دقیق غلظت گاز منتشر شده نیز برایتان اهمیت دارد اگر این مورد مد نظرتان باشد باید حداقل در هر 5 متر مربع یک دتکتور نصب شود.

درباره داود شیرینی

داود شیرینی متولد 61، متخصص و واردکننده ابزاردقیق از سال 86، فارغ التحصیل رشته الکترونیک و کنترل ابزاردقیق، زمینه تخصصی دتکتور های گازی و انواع سطح سنج

14 دیدگاه در “معرفی برند اروپایی پروسنس Prosense؛ تولیدکننده قدرتمند دتکتور گاز!

  1. حسین اعلایی گفت:

    عملکرد سیستم تشخیص گاز به چه عواملی بستگی دارد؟

    1. عملکرد سیستم تشخیص گاز به عوامل زیر بستگی دارد:
      1. مناسب بودن فناوری سنسور جهت تشخیص گازهای مورد نظر
      2.تعداد و محل آشکارسازها
      3. شرایط محیطی

      برای اینکه یک سیستم تشخیص و اندازه گیری گاز به درستی طراحی شود، عملکرد سیستم باید با در نظر گرفتن خطرات احتمالی در آن محیط سنجیده شود. علاوه بر این، لازم است از مناسب بودن خواص مکانیکی و الکتریکی آشکارساز ها با محیط و مکانی که در آن نصب می شوند، اطمینان حاصل شود (ATEX یا ضد انفجاری بودن تجهیز). هنگام تصمیم گیری در مورد فناوری های مورد استفاده، ارزیابی پتانسیل هشدارهای کاذب بسیار مهم است. آلارم های کاذب می توانند باعث خاموش شدن عمدی سیستم توسط اپراتوها شوند که برای تداوم فرآیند تشخیص گاز مشکل ایجاد می کند.
      سیستم های تشخیص تایید شده از لحاظ عملکرد می توانند احتمال هشدارهای کاذب و ناخواسته را از بین ببرند یا به حداقل برسانند.

  2. حمیدرضا سحر خیز گفت:

    سلام
    تفاوت گاز CO با CO2 چیست؟

    1. به طور کلی مونوکسید کربن و دی اکسید کربن هر دو از گازهای بی رنگ و بی بو هستند که در غلظت های بالا می توانند کشنده باشند.

      مونوکسید کربن CO
      کربن مونوکسید به طور طبیعی در اکوسیستم زمین وجود ندارد و قابل اشتعال است و بوجود آورنده اش خود انسان است. CO به گازهای شکل گرفته از خروجی دودکش های خانگی، صنعتی و همچنین از وسایل نقیله موتوری تولید میشود. هر یک از این دودکش ها اگر مبدل کاتالیزوری برای پاک کردن بخارات نداشته باشد، مونوکسید کربن تولید می کند.
      مسمومیت با CO رایج ترین نوع مسمومیت کشنده در سراسر جهان است. محدودیت قرار گیری طولانی‌ مدت در معرض این گاز در حدود OSHA 50ppm است. مسمومیت خفیف با مونوکسید کربن در محدوده 100ppm رخ می دهد و علائم آن شامل سردرد و سرگیجه است. سطوح قرار گرفتن در معرض کمتر از 700ppm این قابلیت را دارد که زندگی را تهدید کند.

      دی اکسید کربن
      CO2 به طور طبیعی در اتمسفر وجود دارد و برای شکوفایی گیاهان ضروری است، زیرا برای فتوسنتز نیاز به CO2 است. اکسیژن از فتوسنتز گیاهان بوجود می‌آید و برخلاف مونوکسید کربن، این گاز غیر قابل اشتعال است.
      به ندرت پیش می آید که شخصیتی دچار مسمومیت با CO2 شود، اما غیرممکن نیست. میانگین طبیعی غلظت این گاز در محیط 400ppm است. علائم مسمومیت متوسط ​​با دی اکسید کربن شامل سرگیجه و سردرد با غلظت 30000ppm است. دی اکسید کربن در غلظت های 80000ppm یا بیشتر تهدید کننده زندگی انسان و جانداران است.

  3. ناشناس گفت:

    عمده تفاوت سنسور پلیستری با اینفراردی چیه؟

    1. سلام کاربر گرامی
      به طور خلاصه سنسور پلیستری، خروجی در محدوده LEL دارند ولی مادون قرمز خروجی LEL و VOL دارد.
      دتکتور گاز با سنسور پلیستری مقرون به صرفه هستند ولی دتکتور اینفراردی از لحاظ قیمت تقریبا گران قیمت هستند.
      پلیستر ها برایمحیط های کم اکسیژن مناسب نیستند ولی مادون قرمز در محیط کم اکسیژن مشکلی برای کارکردن ندارد.
      برای تشخیص هیدروژن مادون قرمز مناسب نیست ولی ردیاب پلیستری گاز هیدروژن را با دقت بالایی اندازه گیری و تشخیص میدهد.
      مسمومیت سنسور در دتکتور های گاز رایج است ولی آشکار ساز اینفراردی یا IR مشکل مسمومیت سنسور ندارند.
      در آخر سنسور های مادون قرمز برای شرایط محیطی بد ساخته شده اند.

  4. عماد گفت:

    آیا از دتکتور گاز سری pe پروسنس برای جو های دارای پتانسیل انفجاری میشه نصب شوند؟

    1. بله. سری PE از دتکتورهای پروسنس دارای کد اتکس II 2G Ex db IIC T4-T5 Gb بوده که امکان نصب این دتکتور در جوهای انفجاری زون z1 و z2 را قطعا دارد.

  5. احمد سینایی گفت:

    چه تفاوت‌هایی بین دتکتور گاز هیدروژن پروسنس با دیگر برندها وجود دارد؟

    1. داود شیرینی گفت:

      تفاوت‌های قابل توجه بین دتکتور گاز هیدروژن و تولیدکنندگان دیگر عبارتند از:
      تنوع قیمتی برحسب نیاز و کاربردتان (اقتصادی و مقرون بصرفه)
      حساسیت بالا و بازه‌های تشخیص متنوع نسبت به غلظت گاز
      سنسورهای متفاوت از جمله الکتروشیمیایی، سنسورهای کاتالیتیک، و پلیستری
      قابل نصب در جوهای صنعتی و انفجاری مانند: زون 1، 2 و معادن M2
      مقاومت در برابر آب، باران، ضدانفجار و مقاومت در برابر گردو خاک.

  6. صالح عباسی گفت:

    چه ویژگی‌هایی در انتخاب یک دتکتور گاز باید مد نظر قرار گیرد؟

    1. داود شیرینی گفت:

      در انتخاب یک دتکتور گاز، ویژگی‌های زیر باید مد نظر قرار گیرد:
      1. حساسیت: دتکتور باید به مقادیر مختلف گازها با حساسیت مناسب واکنش نشان دهد
      2. نوع گازها: مطمئن شوید که دتکتور مورد نظر برای تشخیص گازهای مختلفی که ممکن است در محیط خاص شما وجود داشته باشد، مناسب است
      3. دقت: دتکتور باید دارای دقت بالا در تشخیص و اندازه‌گیری گازها باشد
      4. زمان پاسخ: دتکتور باید زمان پاسخ دتکتور به سرعت واکنش نشان دهد
      5. مقاومت در برابر شرایط محیطی: دتکتور باید در مقابل شرایط محیطی مانند دما، رطوبت و وضعیت هوای محیط نصب مقاومت داشته باشد
      6. آسانی نصب و استفاده: دتکتور باید به آسانی نصب شده و استفاده شود و باید قابلیت اتصال به سیستم‌های هشداردهنده دیگر را داشته باشد
      7. قیمت: هزینه اولیه خرید دتکتور باید در نظر گرفته شود
      8. عمر مفید و نگهداری: از مدت عمر دتکتور و نیاز به نگهداری و تعمیرات دوره‌ای آن مطلع شوید
      9. استانداردها: دتکتور باید با استانداردهای ایمنی و تاییده های بین المللی و ایرانی مجهز باشد
      10. ویژگی‌های اضافی: ویژگی‌هایی مانند قابلیت اتصال به شبکه‌های صنعتی، ثبت و ذخیره داده‌ها، و اعلان هشدارهای صوتی یا بصری.

  7. سخایی گفت:

    عوامل تاثیر گذار بر طول عمر دتکتور گاز را توضیح بدین

    1. داود شیرینی گفت:

      عوامل مختلفی می‌توانند عمر مفید یک دتکتور گاز را تحت تاثیر قرار دهند، این عوامل عبارتند از:
      1. شرایط محیطی: دما، رطوبت، و شرایط جوی
      2. تعداد و شدت آلودگی: استفاده مداوم دتکتور در معرض آلودگی گازها، خصوصاً اگر مقدار و غلظت گاز بالا باشد، می‌تواند به سرعت عمر مفید دتکتور را کاهش دهد
      3. نحوه استفاده و نگهداری: عدم نصب صحیح، نظافت منظم و عدم کالیبراسیون دوره‌ای می‌توانند عمر مفید دتکتور را کاهش دهند
      4. کیفیت و تولیدات: دتکتورهای با کیفیت پایین سریعا خراب می‌شوند
      5. عمر دتکتور با گذشت زمان: طول عمر سنسور و برد با گذشت زمان کم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *